Pada masa kini dengan kehadiran teknologi yang semakin canggih, pelajar dan remaja banyak terpengaruh dengan dunia luar yang dianggap lebih menarik dan menyeronokkan. Tidak mustahil jika sekolah-sekolah menghadapi masaalah yang hampir sama iaitu gejala ponteng. Kebanyakan pelajar lebih suka ke tempat-tempat seperti 'cyber cafe' daripada hadir ke sekolah untuk belajar. Masaalah seperti ini merupakan masaalah yang biasa bagi kebanyakan sekolah harian. Bagaimana pula dengan sekolah berasrama? Adakah masaalah ini masih relevan?
Adakah gejala ponteng sekolah merupakan petanda bahawa sekolah berkenaan tidak berkesan?
Sekolah berasrama juga ada yang menghadapi ponteng tetapi lebih sesuai dikatakan ponteng kelas. Masaalah ponteng kelas di sekolah berasrama merupakan masaalah yang paling minimum dibandingkan dengan sekolah harian yang lebih banyak cabaran di luar sekolah. Ibubapa beranggapan anak-anak mereka ke sekolah mencari ilmu walhal anak-anak keluar ke tempat lain yang dianggap lebih menarik. Apakah peranan kita sebagai guru atau pentadbir di sekolah-sekolah seluruh Malaysia.

No comments:
Post a Comment